ÎNAPOI
Vlad

Stereotipuri

Ce stereotipuri sunt în joc?

  • Apelul la istoric: „de 5 ani nu s-a plâns nimeni”
  • Apelul la autoritate: “Eu am învățat enorm de la el”
  • Blamarea victimei: “dacă ești un om echilibrat, e spațiu de învățare” = Este vina ei că nu ia abuzul ca pe o experiență constructivă
  • Masculinitate toxică: „Vrei să lucrezi la creație cu băieții, dar te plângi că e greu” = nu ești egală cu noi, iar dacă vrei să fii trebuie să tolerezi abuzul
  • Falsa alegere: singurele opțiuni sunt criticile abuzive sau “lugu-lugu vai ce frumos ai făcut”

Impact

Cum afectează acest discurs victima violenței?

  • Prin discursul său, Vlad contribuie la cultura toxică din birou, care normalizează agresiunile verbale și emoționale și le prezintă ca pe o caracteristică normală a masculinității.
  • Într-o astfel de echipă, Dana se va simți ca un outsider și îi va fi mai greu să identifice că nu ea este problema, ci comportamentul șefului și al colegilor.

Alternativa

Care ar fi fost reacția potrivită?

Vlad ar fi putut opri violența dacă ar fi ales:

  • Să o asculte pe Dana și să identifice diferențele dintre comportamentul lui Coco față de ea și față de colegii bărbați
  • Să recunoască diferența dintre criticile constructive și cele abuzive
  • Să recunoască faptul că istoricul cuiva nu este o dovadă pentru nevinovăție într-o situație din prezent
  • Să nu contribuie la mediul de lucru sexist prin propagarea clișeelor de tipul „Vrei să lucrezi la creație cu băieții, dar te plângi că e greu”

Norway FRDS
Norway FRDS
filia transcena anais grado

Material realizat cu sprijinul financiar al Granturilor SEE și/sau Norvegiene 2014-2021. Conținutul acestuia (text, fotografii, video) nu reflectă opinia oficială a Operatorului de Program, a Punctului Național de Contact sau a Oficiului Mecanismului Financiar. Informațiile și opiniile exprimate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului/autorilor.

PARTENERI

filia transcena anais grado