Polițist
Stereotipuri
Ce stereotipuri sunt în joc?
- Minimalizarea abuzului: „E doar o neînțelegere”
- Comparația: Există cazuri de violență mai gravă, deci ar trebui să accepți abuzul.
- Dezicerea de responsabilitate: “Lucruri astea se mai rezolvă și-ntre oameni.”
- Blamarea victimei: „ Nu se poate să pierdem timpul poliției”
- Eroarea logică de tip slippery slope: “Unde ajungem așa? Alo, 112, al meu nu spală vase?” = dacă facem plângere pentru acest abuz, înseamnă că vom ajunge să facem plângere pentru orice.
Impact
Cum afectează acest discurs victima violenței?
- Victima se poate îndoi că a fost agresată pentru că nu a existat violență fizică directă, iar autoritățile nu percep ca atare violența psihologică.
- Victima poate ajunge să se îndoiască de legitimitatea abuzului suferit, comparându-se cu victimele unor acte mai grave.
- Victima se poate simți lipsită de sprijin pentru că cei care ar trebui s-o protejeze aleg s-o blameze suplimentar.
- Victimei îi va fi mai greu să raporteze eventuale abuzuri mai grave pentru că nu are încredere în capacitatea poliției de a interveni.
Alternativa
Care ar fi fost reacția potrivită?
Polițistul ar fi putut opri violența dacă ar fi ales:
- Să ia în serios sesizarea Mariei și să recunoască violența psihologică drept ceea ce este: o formă de violență de gen.
- Să o ghideze în parcurgerea pașilor legali: depunerea plângerii și înregistrarea sesizării, sub un număr de înregistrare oferit victimei.
- Să investigheze cazul de violență conform legii.
Material realizat cu sprijinul financiar al Granturilor SEE și/sau Norvegiene 2014-2021. Conținutul acestuia (text, fotografii, video) nu reflectă opinia oficială a Operatorului de Program, a Punctului Național de Contact sau a Oficiului Mecanismului Financiar. Informațiile și opiniile exprimate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului/autorilor.
PARTENERI