De mărțișor cerem Parlamentului să voteze proiectul de lege pentru protecția minorelor și minorilor în fața agresorilor sexuali

1 martie 2023, București

Proiectul de lege care introduce vârsta de 16 ani ca vârstă minimă pentru consimțământ valid în cazul relațiilor sexuale cu minori și care ar oferi protecție acestora în fața agresorilor sexuali, așteaptă să intre pe ordinea de zi și să fie supus votului în Plenul Camerei Deputaților.

La începutul lunii martie, lună în care sunt celebrate drepturile femeilor și fetelor, solicităm parlamentarilor să acționeze pentru a crește protecția minorelor și minorilor în fața agresorilor sexuali:

  • Urgentarea introducerii pe ordinea de zi a Proiectului de Lege pentru modificarea Codului Penal și Codului de Procedură Penală (Pl-x nr. 457/2022)
  • Susținerea proiectului la vot în plen, pentru a fi adoptat cu largă majoritate.

Amintim căRaportul Inspecției Judiciare, publicat în iulie 2021,arată numeroase exemple de încadrare a faptelor de viol asupra minorelor de 10-12 ani ca acte sexuale consimțite cu bărbați adulți, justificând această încadrare prin faptul că minorele au consimțit la actele sexuale prin felul în care erau îmbrăcate, dezvoltarea fizică și comportamentul lor, și prin presupunerea că, dacă nu au spus nimănui ceea ce au trăit, fapta nu a existat sau justificând aceste fapte ca fiind asociate cultural cu minoritatea romă.

Numărul plângerilor privind infracțiunile contra libertății și integrității sexuale este în creștere în anul 2022:

  • 1.997 de infracțiuni de viol (din care 869 asupra unui minor) și 1.189 de agresiuni sexuale (694 asupra unui minor) au fost înregistrate la poliție
  • 3.097 de infracțiuni de acte sexuale cu un minor (din care 1.867 victime minore cu vârste între 13 și 15 ani și 157 de victime cu vârste sub 13 ani) au fost înregistrate la poliție
  • din 1.773 de cauze privind infracțiunea de viol soluționate de parchete, 75% au fost soluționate prin clasare
  • din 2.125 de cauze privind infracțiunea de act sexual cu un minor soluționate de parchete, 1.240 au fost soluționate prin clasare și 222 prin renunțare la urmărirea penală
  • 92% dintre victimele inculpaților trimiși în judecată în 2022 pentru viol, agresiune sexuală sau act sexual cu un minor sunt femei și fete (215 femei și 1011 fete)
  • Peste 8700 de cauze privind infracțiunile de viol, agresiune sexuală sau act sexual cu un minor erau nesoluționate la finalul anului 2022.

Abuzurile sexuale asupra minorilor sunt de cele mai multe ori ascunse, greu de dovedit din cauza relației inegale de putere dintre agresorii adulți și victimele minore. Probatoriul în cazurile penale este pe umerii victimelor minore ale violenței sexuale, nu ai agresorilor, fiind mult mai greu pentru victimele minore să asigure probatoriul care să dovedească constrângere, punere în imposibilitate de a-și exprima voința sau faptul că agresorul a profitat de această stare în care s-a aflat minorul, așa cum este precizat în Codul Penal în cazul infracțiunilor de viol. Introducerea limitei de vârstă de 16 ani diminuează presiunea pusă pe victimele minore de a demonstra o infracțiune care are de cele mai multe ori un caracter ascuns.

Există o cultură bine înrădăcinată a sexualizării fetelor de la cele mai fragede vârste care justifică violența sexuală asupra acestora. Mai mult, 55% dintre români consideră că violul este justificat în anumite situații – dacă victima era îmbrăcată sumar, dacă a acceptat să îl însoțească pe agresor acasă sau dacă a consumat băuturi alcoolice sau stupefiante[1] (Eurobarometru 449, 2016). Pentru incapacitatea statului român de a oferi o protecție efectivă minorelor, România a fost condamnată de CEDO în cauza M.G.C. împotriva României prin Hotărârea din 15 martie 2016[2].

###

Scrisoarea este semnată de 73 de organizații și susținută de Rețeaua pentru prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor, Coaliția pentru Egalitate de Gen, Platforma Protect.

Semnatari ai scrisorii deschise:

  1. Centrul FILIA
  2. Fundația Centrul Parteneriat pentru Egalitate-CPE
  3. Asociația Transcena
  4. Asociația ANAIS
  5. Asociația GRADO
  6. Casa Ioana
  7. Asociația Inovatrium
  8. Asociația Femeilor împotriva Violenței – Artemis
  9. Institutul Est European de Sănătate a Reproducerii
  10. Asociația Pas Alternativ
  11. Asociația VIS
  12. Societatea Doamnelor Bucovinene
  13. Asociația SPICC
  14. Asociațai Quantic
  15. Asociația Femeilor Universitare
  16. Asociația Psihosfera
  17. Asociația Business Professional Women
  18. Asociația SEVA
  19. Asociația Szentkereszty Stephanie Egyesüle
  20. Asociația Moașelor Independente
  21. Asociația Iele-Sânziene
  22. Asociatia pentru Libertate si Egalitate de Gen – A.L.E.G.
  23. Asociația E-Romnja
  24. Asociația ACTEDO
  25. Asociația Plural
  26. Asociația CeSiP
  27. Asociația Ema
  28. Asociația SECS
  29. Societatea de Analize Feministe AnA
  30. Asociația Sexul vs Barza
  31. Abolishion
  32. ADPARE
  33. AIDROM
  34. Asociația Generația Tânără (Unga-Liv)
  35. Asociația Alternative Sociale
  36. Asociația Centrul Creștin Betania
  37. Asociația FREE
  38. Asociația Institutul pentru Parteneriat Social Bucovina
  39. Asociația IZA
  40. Centrul pentru Studiul Democrației
  41. Dorcas Aid Romani
  42. eLiberare
  43. Fundația Micu Bogdan
  44. Fundația Missio Link International
  45. Fundația People to People
  46. Fundația Ușa Deschisă
  47. Justice and Care Romania
  48. liberatED
  49. LOGS
  50. Funky Citizens
  51. Asociația ACCEPT
  52. Asociația Rise OUT
  53. Fundația Centrul de Mediere și Securitate Comunitară
  54. Asociația Romanian Women’s Lobby
  55. Centrul pentru Inovare Publică
  56. Fundatia Romana pentru Copii, Comunitate si Familie
  57. Asociatia A.R.T. Fusion
  58. Asociația CIVICA
  59. Asociatia Esperando
  60. ActiveWatch
  61. CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
  62. Asociația Respiro
  63. Miliția Spirituală
  64. Asociația Pe Stop
  65. Centrul Român de Politici Europene
  66. Asociația Parcul Natural Văcărești
  67. Fundația Greenpeace CEE România
  68. Asociația Reality Check
  69. Consiliul Național al Elevilor
  70. Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
  71. Asociația Declic
  72. Átlátszó Erdély/Transilvania Transparenta
  73. Asociația PATRIR

[1] Comisia Europeană, 2016, Eurobarometru Special 449. Violența de gen, disponibil la adresa http://publications.europa.eu/resource/cellar/f60437fd-e9db-11e6-ad7c-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_1

[2] Cererea nr. 61495/11 poate fi accesată aici: https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2261495/11%22]%7D