Societatea civilă cere Parlamentului să respecte și să protejeze diversitatea familiei în România

Organizațiile semnatare solicită plenului Senatului României să respingă propunerea legislativă privind redefinirea familiei, întrucât aceasta nu este nici necesară, nici oportună și contravine standardelor de drepturile omului asumate de statul român și garantate cetățenilor prin articolul 26 din Constituția României, ce protejează viața privată și de familie a tuturor. Adevăratul scop al iniţiativei este acela de afirmare şi perpetuare a discriminării în baza orientării sexuale, scop care contravine dreptului la demnitate umană, obligației statului român de non-discriminare şi principiului egalităţii. Posibila suprapunere a referendumului cu alegerile parlamentare urmărește deturnarea procesului electoral, poluarea acestuia cu mesaje homofobe și limitarea posibilității de analiză corectă, de informare și educare a întregii societăți. Mai grav, organizarea unui referendum pe această falsă problemă a redefinirii familiei distrage atenția societății de la dificultățile majore cu care se confruntă familiile din România, precum sărăcia, lipsa accesului la educație și servicii de sănătate, șomajul, violența domestic și absența unor programe adecvate de protecție și asistență socială.

Propunerea de modificare a Constituției, venită din partea unor organizații conservatoare și religioase, cu susținerea explicită a Bisericii Ortodoxe Române și a unor culte din România, departe de a rezolva o criză demografică așa cum se pretinde, vizează stigmatizarea persoanelor lesbiene, gay, bisexuale și transgender (LGBT) și excluderea lor, pe cât posibil, din societate, prin negarea unor drepturi civile, ce țin de reglementarea relațiilor interpersonale și protecția vieții lor familiale. Inițiativa urmărește substituirea instituțiilor civile ale statului, instituții deschise tuturor cetățenilor, și redefinirea acestora din perspectiva religioasă majoritară. Chiar mai îngrijorător este că aceste organizații vizează modificarea Constituției concomitent cu alegerile parlamentare din 2016, folosind deseori un discurs instigator la ură care are potențialul de a genera o întreagă campanie electorală bazată pe homofobie și nu pe proiecte politice. Acest fapt creează un risc major pentru siguranța persoanelor LGBT atât în spațiul public, cât și în mediul profesional, educațional sau în interacțiunea cu autoritățile publice.

Parlamentarii, în analiza propunerii de modificare a Constituției, trebuie să rețină următoarele puncte:

  1. Propunerea de modificare a articolului 48 din Constituție constituie un exercițiu inutil, manipulator și generator de ură la nivelul întregii societăți – modificarea articolului 48 în modul solicitat de inițiatori nu aduce efecte juridice imediate în folosul persoanelor heterosexuale căsătorite sau care intenționează să se căsătorească și nu îmbunătățesc condiția familiei în societate.
  2. Modificarea articolului 48 pentru a reflecta protecția cuplurilor căsătorite heterosexuale doar în scop procreativ ignoră diversitatea intrinsecă a familiilor din România și riscă să scoată în afara protecției constituționale cuplurile heterosexuale stabile, dar necăsătorite, cuplurile heterosexuale căsătorite care nu au copii, cuplurile heterosexuale cu copii născuți în afara căsătoriei, familiile monopartentale, familiile extinse în care bunicii sau alte rude apropiate cresc copii, dar și familiile bazate pe cupluri de același sex, care în acest moment nu sunt protejate de nicio prevedere a legislației din România.
  3. Încălcarea dreptului la viață privată prin substituirea unei instituții civile cu una religioasă, nu trece testul constituțional de restrângere a drepturilor fundamentale, contravenind prevederilor constituționale și standardelor de drepturile omului asumate de stat.
  4. Politicile publice și cele constituționale nu se pot formula în baza unor prejudecăți. Mai mult, percepțiile sociale în privința persoanelor LGBT în România sunt în continuă schimbare, și nu putem formula politici constituționale în baza unor opinii și prejudecăți de moment, mai ales în condițiile în care opinia publică față de persoane LGBT a devenit mai tolerantă și inclusivă în ultimii 20 de ani.
  5. O analiză comprehensivă a instituției familiei în societatea românească, a diversității acestor modele existente, a nevoilor reale și a mijloacelor pe care statul le are la îndemână pentru a sprijini diversitatea familiilor nu poate fi realizată contra-cronometru, în context electoral, încurajând discursuri populiste nocive. În contextul dat, se urmărește exclusiv instrumentalizarea homofobiei și deturnarea dezbaterilor electorale legitime în cadrul unui referendum organizat ca mijloc de blamare și excludere a persoanelor homosexuale.

Rolul Parlamentului este acela de a promova un dialog consolidat, responsabil și tolerant în privința minorităților, ceea ce nu se poate realiza în contextul unui vot popular asupra unui subiect în care populația nu are acces la informație suficientă și echilibrată pentru a putea formula o decizie. Reamintim membrilor Parlamentului că referendumul local trebuie anunțat cu minim 20 de zile înainte de organizarea lui. Parlamentul nu trebuie să ignore un minim standard democratic, prin organizarea unui referendum national cu o campanie mai scurtă de informare decât cea reglementată pentru consultarea populației la nivel local.

Organizații semnatare (în ordine alfabetică)

1ActiveWatch
2Agenția Împreună
3Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)
4Asociația ACCEPT
5Asociața Ema
6Asociatia „Help to Heart (Ajuta Viata)”
7Asociația ANAIS
8ASOCIATIA ATELIERE FARA FRONTIERE
9Asociatia CERC – Centrul European de Resurse Creative
10Asociatia E-Civis
11Asociatia E-Romnja
12Asociatia Filiala Sfantul Stefan Barlad
13Asociația Front
14Asociatia Grupul Roman pentru Apararea Drepturilor Omului – GRADO
15Asociația HUMAN CATALYST
16Asociația Institutul Prezentului
17Asociația LGBTeam
18Asociatia Lindenfeld, programul Campanie Împotriva Homofobiei și Transfobiei
19Asociatia Maatka PHI
20Asociatia Mame pentru Mame
21Asociatia MetruCub – resurse pentru cultură
22Asociația Mișcarea Civică Miliția spirituală
23Asociatia Misiune Nobila
24Asociația Necuvinte
25Asociatia One World Romania
26Asociatia Pas Alternativ
27Asociatia Pentru Dialog Intercultural
28Asociatia pentru Libertate si Egalitate de Gen- A.L.E.G.
29Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc
30Asociația Plural
31Asociatia Sens Pozitiv
32Asociatia Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta
33Asociația SPICC (Solidaritate, Participare, Incluziune, Comunicare, Cooperare)
34Asociatia Umanista Romana
35ASOCIATIA VIITORUL TINERILOR
36ASUR – Asociația Secular-Umanistă din România
37ATU – asociatia pentru tranzitie urbana
38CARUSEL
39Centrul de Acţiune pentru Egalitate şi Drepturile Omului (ACTEDO)
40Centrul de Resurse Juridice
41Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe
42Centrul de Studii în Idei Politice (CeSIP)
43Centrul de Studii Internationale
44Centrul de Studii Juridice și Drepturile Omului
45Centrul Euroregional pentru Inițiatie Publice (ECPI)
46Centrul FILIA
47Centrul pentru Inovare Publică
48Centrul pentru Jurnalism Independent
49Centrul pentru Studiul Democratiei
50Consiliul Tineretului din Romania
51Federatia ONG Muntenia
52Fundatia Centrul de Mediere si Securitate Comunitara
53Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate
54Fundatia Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate
55FUNDATIA COMPARTIR
56Fundația Gabriela Tudor
57Fundatia Little Johns
58Fundatia PARADA
59Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile
60FUNDATIA PROIECTUL DE EDUCATIE CIVICA SI DEZVOLTARE ACADEMICA
61Funky Citizens
62Giuvlipen The Roma Feminist Theatre
63Institutul pentru Politici Publice
64Make a Point
65MCA ROMANIA – CENTRUL PENTRU MONITORIZAREA SI COMBATEREA ANTISEMITISMULUI DIN ROMANIA
66Median Research Centre
67MozaiQ
68Pieces of Heaven
69PSI România, programul Eu Sunt! Tu?
70Romanian Harm Reduction Network
71Romanian Women Lobby
72SEXUL vs BARZA
73Societatea Academică din România
74Societatea de Analize Feministe AnA
75Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala (SECS)
76Societatea Independenta Romana a Drepturilor Omului – SIRDO
77Tineri pentru Tineri
78TRANSform